Ahad, 20 Mei 2012

Pembiakan Seks


Pembiakan seks pula memerlukan penglibatan dua organisma, melibatkan dua induk yang berbeza jantina iaitu lelaki/jantan dan perempuan/betina. Pembiakan seks melibatkan organ seks yang menghasilkan gamet(sel pembiakan) dan proses persenyawaan. Gamet jantan dikenali sebagai sperma dan gamet betina sebagai ovum. Pembiakan manusia merupakan satu contoh pembiakan seks yang biasa. Secara amnya, organisma yang lebih rumit akan membiak secara seks sedangkan organisma sel tunggal akan membiak secara aseks.

Proses Persenyawaan

Proses persenyawaan ialah suatu proses percantuman nukleus sperma daripada jantan/lelaki dengan nukleus ovum daripada betina/perempuan untuk membentuk zigot. Zigot kemudian akan berkembang membentuk embrio dan kemudian menjadi fetus(janin) sebelum dilahirkan. Terdapat 2 jenis persenyawaan iaitu persenyawaan luar dan persenyawaan dalam.

1. Persenyawaan Luar
  • Persenyawaan luar ialah proses persenyawaan sperma dan ovum di luar badan betina. Persenyawaan luar biasanya berlaku di dalam air seperti katak.

2. Persenyawaan Dalam
  • Persenyawaan dalam ialah suatu proses persenyawaan sperma (jantan) dan ovum (betina) di dalam badan betina. Persenyawaan dalam berlaku pada hidupan darat seperti burung, reptilia dan mamalia.

12 ulasan:

  1. i like this explanation..simple word to understand the topic...

    BalasPadam
  2. very good .. i can learn everyhting from here ! thanks alot ...
    i cn do an experiment about that ! :)

    BalasPadam
  3. Kuda laut persenyawaan luar ke dalam?

    BalasPadam
  4. X de perbezaan dan persamaan ke

    BalasPadam
  5. Very good information, i think i can pass the eassy with your help.thank you get much

    BalasPadam
  6. Good.Great very good notes and very helpful

    BalasPadam
  7. Anjing punya kucing dia mengmput

    BalasPadam
    Balasan
    1. 🤨🤨🤨🤨

      Padam
  8. GOOD JOB! NICE TO TRYING

    BalasPadam